Feiten

Feiten en fabels

Demo behandeling

Welke fabels gelooft u?

Fabel: ‘Ik ben te verslaafd om te stoppen, dat zal mij nooit lukken.’
Feit: Stoppen met roken is lastig maar niet ondoenlijk. Veel stevige rokers zijn u al voorgegaan. De gedachte dat het u nooit zal lukken helpt niet om uw doel te bereiken. Betrapt u zichzelf op dergelijke gedachten, dan kunt u leren om hier andere gedachten voor in de plaats te zetten, zoals: ‘Iedereen kan stoppen dus ik ook, ik moet alleen de eerste stap zetten!’ In de internetbehandeling leert u uw rookgedrag te veranderen.

Fabel: 'Een paar sigaretjes per dag is niet zo erg.'
Feit: Ook wanneer u dagelijks een paar sigaretten rookt bent u verslaafd. Bovendien is roken nooit gezond. Een paar sigaretten per dag kunnen dus ook al schadelijk zijn.

Fabel: ‘Als ik stop word ik te dik’.
Feit: Het risico bestaat dat u kort na het stoppen met roken aankomt. Dit is echter vaak eenmalig: gemiddeld ligt de gewichtstoename na stoppen met roken rond de 2 à 3 kilo. Dit is goed te voorkomen of terug te draaien. Zo kunt u bijvoorbeeld nicotinepleisters of -kauwgom gebruiken bij het stoppen met roken, dit vermindert het hongergevoel namelijk. Daarbij is het aan te raden om op momenten dat u gewoonlijk zou roken, de sigaret te vervangen door beweging of een gezonde snack. Lees meer hier over bij roken en uw stofwisseling.

Fabel: ‘Stoppen heeft nu geen zin meer, ik rook al zó lang.’
Feit: Stoppen met roken heeft altijd zin, aangezien voor iedereen geldt dat de hart- en longfunctie al sterk verbeteren na drie maanden. Daarbij is de bloeddruk 20 minuten na het stoppen met roken weer normaal. De effecten van het stoppen met roken zijn dus redelijk snel zichtbaar en zodoende is stoppen met roken altijd aan te raden.

Fabel: ‘Als ik nicotinepleisters, -kauwgom of andere nicotinevervangers gebruik om te stoppen met roken, blijf ik verslaafd.’
Feit: De meeste verslavingen zijn tweeledig: men heeft te maken met lichamelijke ontwenningsverschijnselen, maar ook met psychische of mentale afhankelijkheid. Nicotinevervangers helpen bij het geleidelijk afbouwen van de lichamelijke ontwenningsverschijnselen. Zodoende kunt u al wennen aan uw nieuwe gewoonte: niet roken. Dit pakt dus wel degelijk de verslaving aan, het is juist een gecontroleerde manier van stoppen.

Fabel: ‘Je kunt het beste in één keer stoppen, zonder nicotinevervangers.’
Feit: Het heeft juist veel voordelen om nicotinevervangers te gebruiken bij het stoppen met roken. Hiermee kunt u de lichamelijke ontwenningsverschijnselen geleidelijk afbouwen en de gewoonte van het roken afleren. Onderzoek heeft dan ook aangetoond dat met nicotinevervangers de kans op succesvol stoppen verdubbeld wordt.

Fabel: ‘Light sigaretten zijn minder schadelijk voor de gezondheid.’
Feit: Roken is nooit gezond en al bevatten light sigaretten minder nicotine en andere schadelijke stoffen, toch krijgt u uiteindelijk evenveel slechte stoffen binnen. Dit komt omdat men meer light sigaretten rookt, deze dieper inhaleert en deze verder oprookt dan ‘normale’ sigaretten, zo is uit onderzoek gebleken.

Fabel: ‘Stoppen met behulp van nicotinevervangers is nog duurder dan roken. Een pakje sigaretten is goedkoper dan een doosje nicotinevervangers.’
Feit: Op de korte termijn lijken nicotinevervangers duurder dan een pakje sigaretten. Maar als u de totaalsom van een kuur nicotinevervangers vergelijkt met de kosten die u zou maken als u door blijft roken, dan betaalt dit zich zeker terug. Gebruik de centenmeter om te kijken hoeveel u zou kunnen besparen door te stoppen met roken.

 
Totale besparing sinds
[datum]:
?

Vul de gegevens in en bereken hoeveel geld u kunt besparen.

Stopdatum:
(niet verplicht)
 
Geen stopdatum