Stoppen

Roken en trek

Demo behandeling

Je hebt geen doorzettingsvermogen nodig om te stoppen met roken, je moet alleen jezelf overtuigen dat de rederen waarom je rookt niet kloppen. Van roken word  je niet ontspannen, het helpt je niet om je te concentreren en helpt ook niet tegen verveling of stress. Het is juist omgekeerd.

Als u stopt met roken, is het heel normaal dat u op sommige momenten trek krijgt. Trek wordt ook wel zin, zucht, hunkering, craving en verlangen genoemd.
Dit gevoel kan ontstaan doordat uw lichaam gewend is aan het roken, en het lichaam raakt in de war als u niet rookt. Trek kan nauw samenhangen met situaties waarin u gewend bent te roken. Of wanneer u op een andere manier aan roken wordt herinnerd, zoals een gevoel van stress.

Om dit met een voorbeeld duidelijk te kunnen maken, kijken we naar het voorbeeld van Pavlov en zijn hond. Pavlov was een onderzoeker die keek naar het gedrag van dieren om het gedrag van mensen beter te begrijpen.
Het hondje begon te kwijlen wanneer hij een bak met voer kreeg. Het lichaam van de hond bereidde zich op die manier voor op het verwerken van voedsel. Pavlov liet vervolgens een bel klinken telkens wanneer het hondje voer kreeg. Na een tijdje was de hond zover dat hij al begon te kwijlen als hij alleen de bel hoorde. Het lichaam maakte zich klaar om het voedsel te verwerken, terwijl er in feite alleen maar een bel ging.
Bij mensen kan dit ook zo werken.
U bent gewend op zulke momenten te roken en uw hersenen ook, waardoor het een gewoonte geworden is om te gebruiken. Uw lichaam stelt zich in op de komst van nicotine, de belangrijkste werkzame stof in sigaretten, als reactie op bepaalde prikkels. Het gevoel dat dan ontstaat, noemen we trek.
Prikkels kunnen een voorspeller zijn om te gebruiken. Deze prikkels kunnen erg verschillend zijn: de geur van rook, een bepaalde plek of situatie (bijvoorbeeld als u rook ruikt in het voorbijlopen van een cafĂ©) of als u bij vrienden bent waar vaak gerookt wordt en bij bepaalde gedachten of gevoelens. Hoe zit dat bij u? Wanneer en waardoor ontstaat bij u trek?
Het herkennen en omgaan met trek is dus belangrijk als u wilt leren om te minderen of stoppen met roken. Dat wil overigens niet zeggen dat iedereen trek bewust ervaart. U kunt het leren herkennen.
 

Meer over roken en het effect hiervan op uw hersenen, leest u onder roken en uw hersenen.

 
Totale besparing sinds
[datum]:
?

Vul de gegevens in en bereken hoeveel geld u kunt besparen.

Stopdatum:
(niet verplicht)
 
Geen stopdatum