U en roken

Psychisch

Demo behandeling

Verslaving

Roken is zowel lichamelijk als geestelijk verslavend. Meer over de lichamelijke verslaving van roken leest u bij lichamelijk. Verder kunt u onder het kopje roken en uw hersenen meer lezen over hoe roken (en dan met name nicotine) effect heeft op het beloningsysteem van de hersenen en daarmee verslavend is.

Roken en slapen

'Lekker even ontspannen met een sigaretje'

Dit is een zin die veel rokers bekend zal voorkomen. Het roken van een sigaret wordt veelal als ontspannend ervaren. Echter, in werkelijkheid heeft nicotine een stimulerend effect. Het zijn vooral de ontwenningsverschijnselen waar je aan tegemoet komt als je een sigaret rookt, die maken dat je het gevoel hebt tot rust te komen. Omdat nicotine het zenuwstelsel stimuleert en activeert, staan rokers vaak niet uitgerust op en slapen ze doorgaans minder goed dan niet-rokers.
Nicotine kan op twee manieren leiden tot moeilijkheden met slapen. Allereerst is het dus een opwekkend middel, te vergelijken met cafeïne, dat zorgt voor meer fysiologische activiteit. Nicotine verhoogt de hartslag, bloeddruk en hersenactiviteit. Ten tweede is nicotine een verslavende stof en wanneer men ’s nachts slaapt, wordt er een aantal uur niet aan de behoefte aan de verslaving voldaan en kan men ’s nachts wakker worden omdat het lichaam behoefte heeft aan nicotine. Dit laatste effect is ook hetgeen dat er optreedt als u stopt met roken. Elke nacht bent u eigenlijk al kort aan het ontwennen. Als u dus echt stopt met roken, dan kan het zijn dat u een periode minder goed (door- of in) slaapt of bijvoorbeeld meer gaat dromen.
Er zijn, ook bij een gezond slaappatroon, individuele verschillen. Sommige mensen liggen altijd een uurtje wakker voor ze inslapen, anderen slapen licht en worden wakker van nachtelijke geluiden. Minder goed kunnen slapen kan heel vervelend zijn, vooral als u bezig bent met het afleren van de gewoonte om te roken.
Als u slecht slaapt, kunt u baat hebben bij het aanleren van ontspanningsoefeningen. In de meeste plaatsen is het ook mogelijk een slaapcursus te volgen. U kunt hiernaar informeren bij uw huisarts, bij de thuiszorg, bij het algemeen maatschappelijk werk of bij het Riagg bij u in de buurt.
Terug

Roken en somberheid

Sommige rokers hebben last van somberheid, dit kan verergeren op de momenten dat zij niet roken. Dit komt omdat zij dan -kort- aan het ontwennen zijn. Door een sigaret op te steken, wordt dit sombere gevoel tijdelijk opgeheven. Veel rokers merken dit gevoel van somberheid niet eens. Pas wanneer ze een langere tijd niet roken, wordt dit gevoel opgemerkt met als gevolg dat veel rokers toch weer beginnen met roken om dit vervelende gevoel tegen te gaan. Als u dus definitief gaat stoppen met roken, heft u dit sombere gevoel niet meer op. In een ontwenningsfase kunnen deze sombere gevoelens in eerste instantie toenemen. Omdat u ze niet meer wegrookt, zult u op een andere manier met deze gevoelens om moeten leren gaan. Hier wordt in de behandeling uitgebreid aandacht aan besteed.
Terug

Roken en angst

Mensen die roken kunnen verschillend reageren wanneer ze een tijd niet roken. De korte ontwenning waar een roker op een dergelijk moment last van heeft, kan een gevoel van onrust teweeg brengen. Door een sigaret op te steken, wordt deze onrust tijdelijk weg genomen. Op die manier krijgt het roken ook een functie; als u dan stopt met roken, kan het moeilijk voor u zijn om met deze gevoelens van onrust om te gaan. Onbewust hebt u uzelf dan aangeleerd om deze gevoelens min of meer ‘weg te roken’. Hieronder zullen wij enkele ontspanningstips geven die u wellicht kunnen helpen tijdens het stoppen met roken. Uiteraard wordt hier in de behandeling, indien gewenst, ook uitgebreid bij stil gestaan.

Ontspanningsoefeningen
Hieronder enkele tips om beter te kunnen ontspannen:

  • Let op uw ademhaling: een diepe, regelmatige ademhaling vanuit uw buik geeft meer rust.
  • Ontspanning door inspanning. Sporten is een inspannende activiteit en daardoor een goede manier om te ontspannen. Om te gaan sporten kunt u lid worden van een sportschool of een vereniging. U kunt ook een lekkere wandeling of fietstocht maken, even in de tuin gaan werken of naar het zwembad gaan.
  • Denksport, zoals puzzelen of dammen, kan ook een ontspannend effect opleveren.
  • Ontsnap even aan de werkelijkheid. Ga op in een goede film of een mooi boek. Misschien dat u goed kunt ontspannen bij muziek?
  • Verwen uzelf. Sommige mensen kunnen bijvoorbeeld heerlijk ontspannen in bad, onder de douche, in de sauna of onder de zonnebank.
  • Zoek afleiding; bel een vriend of vriendin en spreek af om wat leuks te gaan doen.
  • Drink geen oppeppende middelen zoals cafeïne, ook alcohol helpt juist niet. Groene thee wel. 
  • Leer ontspanningstechnieken. Uiteraard is hier in de behandeling ook ruimte voor.

Terug

Roken en agressie

Mensen die stoppen met roken kunnen door de ontwenning meer prikkelbaar worden dan zij waren toen ze nog rookten. Wanneer u zich herkent als iemand die redelijk prikkelbaar en snel geïrriteerd is, dan is het goed om te weten dat dit in eerste instantie kan verergeren wanneer u stopt met roken.
De normale prikkelbaarheid die in het dagelijks leven geen ernstige problemen opleverde, kan in sommige gevallen tijdelijk uitmonden in overmatige prikkelbaarheid of zelfs agressie. Mocht dit voor u en de mensen in uw omgeving een probleem worden, dan adviseren wij u om contact op te nemen met uw huisarts.
Terug

 
Totale besparing sinds
[datum]:
?

Vul de gegevens in en bereken hoeveel geld u kunt besparen.

Stopdatum:
(niet verplicht)
 
Geen stopdatum